ويژگيهاي درخت ارس

معرفي قلعه صفا


                                                         
  ارس درختي كه خود را مي كشد                                    

    طبيعت ايران مملو از انواع گونه هاي جانوري و گياهي است كه هر يك از آنها ارزش هاي منحصر به فرد حياتي بسياري را در خود و نوع زيست خود نهان دارد. اما از آنجا كه به نظر مي رسد در عصر آهن و تكنولوژي اين موجودات ارزشمند مورد بي مهري هاي زيادي قرار گرفته اند، يكي از گونه ها را معرفي مي كنيم تا شايد اگر روزي آن را ديديد، به تير خشم و كين يا توسعه خود آنها را نابود نكنيد.
    
    ارس يا سرو كوهي يكي از چهارگونه سوزني برگ بومي ايران است كه در ارتفاعات بالاي 2هزار و 500متري در بين صخره ها مي رويد. درختي مخروطي شكل با ارتفاعي حدود 15متر كه بيشتر از هر شاخصه ديگرش به دليل تنها بودن خود مورد علاقه طبيعت دوستان است. ارس علاوه بر ارزش بسيار خود در حفظ اكوسيستم محل زندگي خود، شاخص هايي دارد كه گاه باعث محبوبيت و تقدس در بين مردم نيز مي شود. درخت ارس قلعه صفا يكي از اين موارد است.
    
    اين درخت كه عمر طولاني دارد، به دليل ترشح نوعي مواد بنزني يا آراماتيك (تركيبات آل كالوئيدي) كه درجه اشتعال بالايي دارد، با وزش باد و سايش ساقه ها روي هم آتش مي گيرد و از بين مي رود.
    
    از اين رو مردم محلي معتقدند اين درخت خود را مي كشد. طي روزها و شب هاي پاييزي كه باد در منطقه شديد است، نور روشني كه اين درخت در آن مي سوزد در نقاطي از ارتفاعات كوه كه امكان حضور انسان در آن ممكن نيست، به چشم مي خورد.
    
    اين درخت مقاومت زيادي نسبت به حشرات چوب خوار دارد و رطوبت تاثيري بر آن نمي گذارد، بوي حاصل از درخت ارس باعث فرار مار، عقرب و حشرات گزنده مي شود.
    
    ارس در خاك هاي جوان و تكامل نيافته رويش دارد و زادآوري آن با بذر كم است. درخت ارس درختي غيرمثمر از خانواده سوزني با برگ هايي داراي طول عمر زياد و سازگار با نقاط سنگلاخي و مرتفع است. با اينكه در تمام طول سال سبز است .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.